Pages

Wednesday 16 September 2015

:: Caramel Cheesecake ::




Salam Hari Malaysia semua.. semoga negara kita diberikan keamanan dan kesejahteraan berpanjangan.. ke mana cuti anda, seronok kan walau dapat cuti sehari, dapat meluangkan masa bersama keluarga atau insan tersayang..

Hari ni berkesempatan cuba 1 resepi cheesecake yang saya salin dah lama dah.. sampai lupa blog yang mana 1.. minta ampun ye kalau tertiru.. google2 balik banyak lak blog yang mempunyai resepi yang sama.. meh saya share resepinya..

Bahan-bahan :

A
3 sb gula

B
6 biji kuning telur
270g susu segar
1 sk esen vanilla

C
5 biji putih telur
50g gula kaster
1/4 sk cream of tartar (saya tak letak sbb tak ada)

D
350g cream cheese
150g gula kaster
1 biji telur


Cara-cara :

1 - Masak gula dr bahan A dalam loyang bersaiz 8' atau 9' hingga keperang-perangan dan ketepikan.
2 - Satukan bahan B, gaul sebati dan ketepikan.
3 - Pukul bahan C hingga kembang & bertanduk. Ketepikan.
4 - Pukul bahan D hingga lembut, satukan dengan bahan C yang telah dipukul tadi, gaul sebati
5 - Tuang bahan B ke dalam loyang berisi karamel sambil menapis
6 - Masukkan campuran C + D tadi perlahan-lahan.
7 - Bakar guna steam bath selama 1 jam 10 minit atau hingga kek masak.Sejukkan dahulu baru dihidang. 


Saya bakar pada suhu 170 degree utk 30 minit pertama dengan kedudukan bawah sekali, lepas tu saya lihat atasnya agak cepat gelap tp dalam belum masak sepenuhnya, jd saya turunkan suhu 150 degree utk 20 minit, dan bila test cucuk, ehh macam dah masak.. jadi saya tutup suiz oven dan biarkan sejuk dalam oven dengan pintu terbuka skit..

Haa inilah hasilnya.. gambar amatur je ye.. anak-anak berebut nak makan terutama Hadif, si birthday boy..










Ok lah selamat mencuba ya ;-)




No comments:

Post a Comment

jangan segan silu tinggalkan komen anda.. terima kasih..