Pages

Sunday 15 March 2015

:: Perbezaan ESP ::


Kriteria pemilihan dan penghasilan ESP

Hari ini saya nak berkongsi ilmu tentang 7 kriteria yang pemilihan kacang soya bagi menghasilkan Energising Soy Protein (ESP) shaklee  yang menjadikan ESP berbeza dengan produk lain.


Perbezaan ESP :

  • Kacang soya yang digunakan adalah kacang soya yang ditanam secara organik. Tiada sebarang racun atau bahan kimia digunakan dalam proses penanaman. Ia penting bagi mengekalkan nutrisi yang ada dalam kacang soya yang digunakan.


  • kacang soya yang dipilih adalah Non-GMO (Non Genetic Modified Organism). Saya percaya semua pasti tahu makanan dari sumber GMO adalah tidak baik untuk kesihatan. Kebanyakan syarikat akan mencari cara yang murah bagi menjimatkan kos penghasilan produk, jadi jalan mudahnya ialah memilih kacang soya GMO yang mana ia jauh lebih murah berbanding kacang soya organik. Dr. Louis J. Pribyl, seorang saintis Brazil menekankan berdasarkan kajian bahawa toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan kedalam sel tumbuhan. Atas sebab itu pihak shaklee sentiasa memastikan bahawa produk soya yang digunakan bukanlah GMO.



  • Protein soya yang digunakan harus mempunyai 9 asid amino perlu. Badan kita memerlukan semua 9 asid amino perlu bagi penghasilan hormon, jus penghadaman, antibodi serta enzim. 



  • Soyflake yang digunakan dalam pembuatan ESP dibersihkan dengan menggunakan air, bukanlah alkohol. Pembersihan soya dengan alkohol akan memusnahkan kandungan isoflavone. Isoflavone sangat bermanfaat dalam penyeimbangan hormon dan menaikkan jisim tulang.
  • Soya mentah mengandungi bahan anti-growth/ anti-thyroid. Dalam proses penghasilan ESP, bahan-bahan ini sememangnya disingkirkan kerana bahan-bahan ini mengganggu fungsi tubuh serta meningkatkan risiko kanser.
  • Amino asid sangat sensitif pada suhu yang tinggi. ESP diproses tanpa proses pemanasan bagi mengekalkan kandungan asid aminonya. Dalam beberapa kajian yang dijalankan, pemanasan protein akan memusnahkan sehingga 50% kandungan asid amino perlu.
  • ESP ditambah dengan unsur kalsium. kajian melaporkan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Oleh yang demikian unsur kalsium yang mencukupi mesti ditambah bagi meneutralkan kembali serbuk soya tersebut. 



Proses penghasilan ESP sememangnya sangat teliti bagi memastikan ia selamat digunakan oleh semua.





*****************
Dapatkan promosi daripada Shaklee sepanjang Mac ini >> di sini

*****************


=========================
Berminat?
Hubungi saya sekarang!!

Your Shaklee Independent Distributor,
Nida Husnan
SID : 888845
tel : 019-2662359
email : nidahusnan@yahoo.com
=========================


* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

No comments:

Post a Comment

jangan segan silu tinggalkan komen anda.. terima kasih..